Friday, November 13, 2009

Lelaki yang baik untuk wanita yang baik?

Assalamualaikum wbt...well2 td baru habis usrah ngan kak ille,yan,ju,dee n azira...yan a.k.a first lady cerita pasal kisah Asiah..sume pn tahu kn Asiah tu adalah isteri firaun. Asiah ni sebenarnya bukannya nk kawen pn ngan firaun sbb Asiah seorg wanita yg beriman pd Allah dan x mengakui yg Firaun tu adalah tuhan.tp sbb firaun tu jahat sangat,, Asiah pn terpaksa la kawen dengan dia demi utk menyelamat kn parents nya yg diseksa oleh Firaun..

Cerita ni mesti suma pn dah tahu & dah baca dari kecik2 lagi..aku pn camtu gak tp ade satu mende yg aku x penah terpikir ttg cerita ni.Tapi dalam Surah An-Nur Allah berfirman:
"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik....."
:
Dan td baru lah timbul persoalan,,'kalau macam tu,,kenapa Allah takdirkn Asiah kawen dgn Firaun yg sgt zalim ituh??'

Kalau kita fikir betul2,,memang setiap yg Allah tentukn ada hikmahnya..Cube fikir,, kalau Asiah yg beriman pd Allah dan baik hati tu x kawen dgn Firaun,,macam mana dgn Nabi Musa yg dihanyut kn masa bayi?If yg permaisuri yg jumpa tu jahat,,mesti Nabi Musa dan dibunuh gara2 perintah Firaun yg suroh semua bayi lelaki dibunuh..Tapi Allah tu kn Maha Mengetahui,,ditakdirkn Asiah yg berkahwin dgn Firaun dan jumpa Nabi Musa seterusnya membesarkan Nabi Musa.dan alhamdulillah berkat asuhan Asiah, Nabi Musa membesar menjadi seorg yg mempunyai pekerti yg mulia dan akhirnya menentang kezaliman Firaun itu sendiri.

Itu juga adalah satu ujian utk Asiah sendiri..walaupn Asiah terpaksa berkahwin dengan Firaun tp Allah sentiasa memelihara Asiah dari kekejaman Firaun.Semasa Asiah melihat Masyitah,,dia pn sgt marah pada Firaun dan sanggup mati seperti Masyitah..Firaun pn marah dan menyangka Asiah gila..Firaun siksa Asiah,,x beri makan dan minum sampai la Asiah meninggal dunia. Sebelum menghembus kn nafas yg terakhir, Asiah berdoa : "Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga, dan selamatkanlah daku dari Fir’aun dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum yang zalim”.
(Surah At-Tahrim: Ayat 11)

Jadi nya,,kita kena percaya pada janji Allah dan percaya setiap kejadian tu ada hikmah nya. kalau la ditakdirkn jodoh dengan org yg x berapa baik@ membujang terus,,insyaAllah kat akhirat nnt Allah akan berikan pasangan yg paling seswai skali utk kita..ameen~

ok..dah2 le tu,,,sambung studi plisss!!!..esok mesti bangun awal nk ke agm ppmc..wssalam

4 comments:

farah said...

i like! ~
stiap kjadian yg Allah tetapkn tu, mmg ada byk hikmah yg kta ptut pk sniri...

laen kali kne record lh usrah... ;P hehehe... nk gak dgr psl kisah hari kiamat...
nx time,turn kte lak ek present tokoh tuh... heee ;D

HANIS NASA said...

kn kn?siyes i never questioned nape asiah kawen ngan firaun..Allah shj sebaik2 perancang..

alala,,mintak yan cerita balik psal kisah kiamat..mantap seh 1st lady kite..

okies next time ur turn =)

愛莎Cherry said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

日月神教-任我行 said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社